Social Media gaat dood of is dat al

Er was een tijd waarin iedereen profielen op sociale-mediasites aanmaakte. De meest bekende service is Facebook, maar er zijn er veel meer zoals Twitter, Instagram (ook eigendom van Facebook), Path, Google+, Pinterest, Diaspora, en de lijst gaat maar door. Deze services zijn populair geworden, waarschijnlijk omdat het heel gemakkelijk is om daar een aanwezigheid te creëren en te behouden. Maar het heeft ernstige nadelen om content op andermans eigendom te plaatsen waar je beperkt of helemaal geen controle over hebt.

Er zijn verschillende redenen waarom je geen tijd en moeite in Social Media in het algemeen en sommige services in het bijzonder zou moeten investeren. Hier zijn enkele van de redenen:

!!! Opmerking: de term Silo zal veel worden gebruikt. Een silo is een plaats met muren eromheen waar je kunt spelen, of in dit geval content kunt plaatsen. Content kan worden bekeken en mensen kunnen ermee communiceren, maar alles blijft binnen de muren, het kan niet naar buiten.

Verdwijning

Er is een lange lijst van silo-sterfgevallen op indieweb.org die je services / sites laat zien die failliet zijn gegaan of gewoon verdwenen zijn zonder een spoor na te laten. Vaak verloren mensen hun content. In veel gevallen is er een soort ‘download je gegevens’-optie beschikbaar, maar meestal kun je daar niet veel mee tenzij je weet hoe je programma’s schrijft om het ene formaat naar het andere te converteren en zelfs dan zal je waarschijnlijk veel verliezen als je probeert je content te verhuizen. Veel services verdwijnen ​​omdat ze zonder geld komen te zitten, waardoor hun gebruikers worden teleurgesteld door ze te sluiten.

Onlangs heeft Path besloten te stoppen en ook Google+ zal Google+ sluiten voor consumenten. Ja, zelfs een groot bedrijf als Google wil zijn sociale netwerk niet in stand houden. In de begintijd van Google+ was ik een fervent gebruiker. Ik heb daar content geplaatst, was onderdeel van de community en heb geholpen bij het bouwen van Google+ door feedback te geven en het platform te gebruiken. Mijn content is al een tijdje weg. Ik heb het een tijd geleden al verwijderd (eigenlijk leeft een deel ervan nu op deze website), maar ik ken veel mensen die nog steeds veel content hebben dat over een jaar verdwenen zal zijn.

Belachelijk beleid

De meeste diensten hebben hun eigen beleid over welke content is toegestaan ​​en wat niet. In veel gevallen is het niet duidelijk wat de redenering achter dat beleid is en ze lijken hun beleid willekeurig te veranderen wanneer ze maar willen. Op Facebook mag je bijvoorbeeld geen naakt plaatsen, ook al is het niet-seksueel of een bekende foto, zoals de “napalm girl” -post lezen we een paar jaar geleden.

In sommige gevallen weet je van te voren dat u je content niet op Facebook kunt plaatsen, maar in veel gevallen wordt je content gemarkeerd, verwijderd of kun je tijdelijk niet inloggen of content plaatsen zonder een duidelijke uitleg of zelfs een hint over de content waar het over gaat.

Als je bezig bent met controversiële onderwerpen, kun je beter jezelf censureren of de consequenties ervan onder ogen zien.

Deze dingen gebeuren op alle sociale media-diensten, hoewel er van Facebook het meeste is te vinden, want het is gewoon de meest gebruikte sociale-mediaservice.

Het is slecht voor je

Veel mensen lijden aan een verslaving aan Facebook / sociale media, nog meer lijden op de een of andere manier aan FOMO (Fear Of Missing Out). Veel mensen vergelijken hun eigen leven met de perfect ontworpen levens die we op sociale-mediasites zien en voelen zich slecht. De meeste mensen gaan niet elke dag uit, genieten van de duurste kleren, ontmoeten de interessantste mensen of gaan op vakantie op prachtige plekken. De meesten van ons gaan gewoon naar het werk, doen de afwas, huis schoonmaken, ruzie maken met hun echtgenoten enzovoort. Dat is niet iets dat de meeste mensen op sociale media plaatsen. Cal Newport legt uit waarom sociale media heel slecht voor je kan zijn. En heb je het nodig? Werkelijk?

Hoe communiceren zonder sociale media?

We gebruiken dus geen social media. We zouden onze content ergens anders moeten plaatsen waar we controle over hebben en op een betere manier kunnen communiceren. Je leven uitzenden op welke dienst dan ook en hopen dat iemand het zelfs leest en er mogelijk mee communiceert, is niet de beste manier. Hier is hoe ik het doe:

Lezen / op de hoogte blijven van nieuws

Ik heb geen sociale media-accounts. Ik heb wel een Twitter-account, maar het is alleen-lezen en ‘verborgen’ omdat ik een pseudoniem gebruik en nooit iets heb gepost. Ik gebruik het met InoReader, een RSS-lezer waarmee ik andere websites en Twitter-zoekopdrachten kan volgen. Veel websites en de meeste blogs hebben een RSS-feed die je kunt gebruiken om te volgen, in mijn geval plak je gewoon “https://tinokremer.nl/” in het zoekveld in InoReader en de RSS-feed wordt automatisch gevonden en toegeovegd. Je krijgt een melding telkens er iets nieuws op mijn openbare blog verschijnt. Ik heb mijn verborgen Twitter-account gekoppeld voor de websites die geen RSS bieden. Op deze manier kan ik nog steeds nieuwe content zien, allemaal bij elkaar in één schone interface.

Prive conversaties

Ik gebruik Threema voor een-op-een en een-op-paar (groep) berichten. Ik kan het zelfs gebruiken voor audiogesprekken, wat ik vaak met mijn vrouw doe. Voor degenen die deze privacyveilige app niet op hun telefoon hebben, gebruik ik voorlopig nog WhatsApp (eigendom van Facebook).

Persoonlijk dagboek

Ik hou ervan om te reflecteren en bij te houden wat er gebeurt, hoe ik me voel en wat mijn doelen in het leven zijn. Ik doe dat door een dagboek bij te houden in Journey, door kleine stukjes als foto’s of een regel met één regel te plaatsen gedurende de dag, of een langer ‘verhaal’ aan het eind van de dag waar ik mijn dag samenvat en dingen die ik heb geleerd, heb opgemerkt, dingen die ik leuk vond of niet leuk vond enzovoort. Dit is 100% privé, omdat ik de enige ben die er toegang toe heeft. Het geeft me een “op deze dag” -feature die me laat zien wat ik vorig jaar, 2 jaar geleden of 5 jaar geleden op deze dag elke dag deed. Het helpt me dingen te onthouden die ik in het verleden heb gedaan en hoe ik me toen voelde. Af en toe deel ik met Threema kleine stukjes met mijn vrouw, alleen met een kopieer- / plakactie op mijn telefoon.

Publiek delen

Als ik iets te zeggen heb zoals in dit artikel, plaats ik het op mijn blog. Het is volledig openbaar, doorzoekbaar en voor iedereen toegankelijk. Dit is een archief van mijn meningen en feiten die ik graag deel. Ik heb geen schema wanneer ik iets toe moet voegen. Ik plaats gewoon iets wanneer ik dat wil, zonder verplichtingen. Het is erg handig om de link naar een bepaald item te delen wanneer mensen meer willen weten over bepaalde dingen, zoals mijn Barefoot schoenen naar blote voeten artikel dat ik vaak gebruik wanneer mensen willen weten waarom ik meestal geen schoenen draag.

Verborgen delen

Voor sommige gelegenheden heb ik een plaats nodig om iets te posten, zodat ik ernaar kan linken zodat anderen het kunnen zien, maar ik wil niet dat die inhoud openbaar en doorzoekbaar wordt. Ik wil bepalen wie het ziet. Een voorbeeld is een feestje of een uitstapje naar een plek waar ik foto’s maak en een paar video’s opneem die ik vervolgens deel met de deelnemers. Mijn website draait op Grav waarmee ik gemakkelijk content aan mijn blog kan toevoegen. Hierin kan ik ook content toevoegen die niet zichtbaar is. Ik post daar regelmatig, stuur de link door Threema, WhatsApp of per e-mail als dat de enige manier is om te communiceren. Deze links brengen je vaak naar een pagina met foto’s en video’s en een klein verhaaltje. Ik maak die pagina’s voor een beperkte tijd beschikbaar (meestal een maand of zo), zodat ze automatisch van mijn site verdwijnen als ze niet langer nodig zijn.

Social media (en in het bijzonder Facebook) verwijderen

Ik heb mijn website waarmee ik vindbaar via Google met een eenvoudige zoekopdracht op “Tino Kremer”. Op mijn website staan ​​contactgegevens en een contactformulier.

Ik gebruik helemaal geen sociale media, maar ik wil ook helemaal van Facebook af. Facebook is ook eigenaar van WhatsApp en Instagram. WhatsApp heb ik nog steeds op mijn telefoon, maar niet meer voor lang.

Ik vertrouw Facebook totaal niet. Er is een lange lijst met nieuwsbeirchten over privacykwesties met betrekking tot Facebook. Het businessmodel van Facebook is altijd geweest: zoveel mogelijk te weten komen over iedereen en dit gebruiken om advertenties te verkopen..

Onlangs heeft een van de oprichters van WhatsApp, Brian Acton Facebook verlaten. Hij zegt niet hardop wat zijn echte redenen zijn, maar het lijkt voor de hand liggend dat hij de richting die WhatsApp gaat onder druk van Mark Zuckerberg en zijn helpers niet leuk vond. WhatsApp gaat advertenties in haar “Status” -functie ()die bijna niemand in mijn kringen gebruikt, maar het is slechts een eerste stap) tonen. Het is een kwestie van tijd tot er reclamen komt tussen de chats en wie weet straks een pre-roll voor een videogesprek?

Daarom heb ik besloten mijn WhatsApp-account te verwijderen en de service niet langer te gebruiken. Ik wordt niet onbereikbaar. Om me te bereiken op WhatsApp heb je mijn telefoonnummer nodig. Met dat nummer kun je ook een SMS sturen of mij bellen.

Ik adviseer je ten zeerste na te denken over social media gebruik en aan de slag te gaan met een eigen website. Ik heb dat ook gedaan en ik heb er nog geen moment spijt van gehad.

Scroll to Top